دانشکده مهندسی هوافضا

تاریخچه
این دانشکده، به‌ عنوان دومین دانشکده مهندسی هوافضا در سطح کشور، در سال 1367 هم‌ زمان با تأسیس دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری فعالیت خود را آغاز کرده و از آن سال تاکنون، هر ساله دانشجویان زیادی در دو رشته مهندسی هوافضا و مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما در این دانشکده مشغول به تحصیل شده و بعد از فارغ‌التحصیلی، به عرصه خدمت در تخصص­های مختلف نیروی الهی هوایی درآمده‌اند.
این دانشکده با دارا بودن بیش از 30 عضو هیئت علمی با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد در گرایش­های آیرودینامیک، پیش­ برنده، سازه و مکانیک پرواز با درجات علمی استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی و هم­چنین تکیه بر دانشجویان توانمند خود، همواره در طول سی سال اخیر توانسته است از قطب­های هوافضای کشور باشد و موجبات پیشرفت و خودکفایی بیش از پیش ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای منویات فرماندهی معظم کل قوا را فراهم آورد.


فعالیت­های آموزشی
دانشجویان این دانشکده در دو رشته مهندسی هوافضا و مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما مشغول به تحصیل می­‌باشند. دوره کارشناسی پیوسته مهندسی هوافضا یکی از مجموعه برنامه­‌های آموزش عالی می­‌باشد كه براي آموزش داوطلبان خدمت در سه تخصص مکانیک عمومی، سازه هوایی و پیش­برنده هوایی طراحی گردیده است. تعداد واحدهای درسي رشته مهندسي هوافضا 142 واحد می­‌باشد که شامل 21 واحد دروس عمومی، 24 واحد دروس پایه، 49 واحد دروس اصلی، 29 واحد دروس تخصصی، 9 واحد دروس تخصصی اختیاری، 8 واحد دروس کارگاهی و پروژه و 2 واحد کارآموزی است.
دوره کارشناسی پیوسته مهندسی تعمیر و نگهداري هواپیما یکی از مجموعه برنامه­‌های آموزش عالی می­‌باشد که براي آموزش داوطلبان خدمت در سه تخصص مهندسی پرواز، الکترومکانیک سامانه­‌های هوایی و الکترومکانیک سلاح­های زمین به هوا طراحی گردیده است. تعداد واحدهای درسي رشته مهندسي تعمیر و نگهداری هواپیما 140 واحد است که شامل 21 واحد دروس عمومی، 20 واحد دروس پایه، 50 واحد دروس اصلی، 41 واحد دروس تخصصی و 8 واحد دروس تخصصی اختیاری است.
دانشجویان این دانشکده پس از فارغ‌التحصیلی، علاوه بر دریافت دانش و آگاهي­‌هاي عمومي در سطح كارشناسي دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي كشور، با روش­های علمی و عملی، برنامه­‌ریزی، هدایت، نظارت و کنترل در زمینه­ های تخصص­های مختلف آشنایی پیدا می­‌کنند و مهارت کافی در شناخت، نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره­ برداری از سامانه­‌های مختلف نیروی هوایی را نیز می­‌آموزند.


فعالیت­های پژوهشی
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه هوایی با تکیه بر دانش خود و امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و مراکز پژوهشی موجود در دانشکده، علاوه بر ارائه صدها مقاله علمی- پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی، برگزاری همایش­ها و کنفرانس­های مختلف در سطح کشور از جمله برگزاری موفق یازدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران (aero2012)، در انجام پروژه­‌های تحقیقاتی و صنعتی مختلفی در جهت خودکفایی هر چه بیشتر کشور در عرصه علم و فن­آوری و هم­چنین دستیابی به تجهیزات و سامانه­‌های دفاعی پیشرفته، به‌منظور استفاده در ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز کوشا بوده­‌اند؛ به‌طوری‌که تجهیزات و سامانه­‌های مختلف حاصل از این تحقیقات، امروزه در بخش­های عملیاتی مختلفی در نیروهای چهارگانه­ آجا بکار گرفته شده­ اند.

نشریه علمی- پژوهشی مهندسی هوانوردی

در کنار انجام پروژه­‌های تحقیقاتی و صنعتی، در سال 1388 دو فصلنامه مهندسی هوانوردی به پیشنهاد دانشگاه هوایی و موافقت کمیسیون بررسی نشریات داخلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری انجمن هوافضای ایران به‌صورت مشترک به چاپ رسید. این مجله اینک دارای رتبه علمی پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم می‌باشد و هیئت تحریریه آن از اساتید و پژوهشگران بسیار فعال در زمینه هوانوردی می‌باشند و در همه دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف این صنعت در کشور مورد استقبال و توجه قرار گرفته است. نحوه داوری و پذیرش مقالات کاملاً منطبق بر اصول تدوین شده توسط وزارت علوم است و محققان و اساتید این رشته به همراه دانشجویان دکتری در این زمینه مقالات خود را به این نشریه ارسال می‌کنند. این نشریه در سه درگاه الکترونیکی ISC،SID  و Magiran نمایه می‌شود.
 
نشریه مهندسی هوانوردی، با درجه علمی-پژوهشی مصوب کمیسیون تخصصی نشریات وزارت علوم به شماره ۳/۱۱/۱۴۵۹ به تاریخ ۱۳۸۸/۹/۳ و شماره مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۸۸/۷۵۸۳ به تاریخ ۱۳۸۸/۹/۱۴، تحقیقات و فن­آوری، مقالات تخصصی و نتایج تحقیقات علمی را در زمینه­ های زیر پذیرش می­ نماید:
صلاحیت پروازی هواپیماها و بالگردها
ایمنی و قابلیت اطمینان سامانه­ های پروازی
مقررات و مدیریت صلاحیت پروازی
مقررات و مدیریت پرواز
بررسی سوانح و رویدادهای هوایی
روش­های طراحی هواپیما و بالگرد
عمر دهی سازه­ ها و سامانه­ های هوایی
هدایت، ناوبری و کنترل سامانه­ های پروازی
مباحث طراحی آیرودینامیکی و سازه­ ای سامانه­ های پروازی
شکست، خستگی و خزش سازه­ ها
مکانیک پرواز و طراحی مانورهای پروازی
سیستم­های پیشران هواپیما و بالگرد
روش­های ساخت قطعات و سامانه­ های هوایی
از کلیه اساتید، دانشجویان و محققان گرامی دعوت می­‌شود مقالات اصیل خود را که تاکنون در همایش یا نشریه­‌ای ارائه نشده باشد به نشانی پستی تهران، میدان آزادی، بزرگراه آیت ا... سعیدی، خیابان دانشگاه هوایی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، دانشکده مهندسی هوافضا، دفتر نشریه مهندسی هوانوردی یا نشانی الکترونیکی Joae@ias.ir ارسال نمایند.
صاحب‌امتیاز نشریه مهندسی هوانوردی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری می­‌باشد.
مدیر مسئول آن دکتر رضا خاکی، سردبیر آن دکتر فرهاد جاویدراد و مدیر اجرایی آن دکتر علی­رضا داودی­ نیک هستند.
اعضای هیئت تحریریه به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
خلبان دکتر والی اویسی: استادیار هوانوردی - دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
دکتر فرهاد جاویدراد: استاد مهندسی هوافضا - دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
دکتر محمود موسوی مشهدی: استاد مهندسی مکانیک - دانشگاه تهران
دکتر حسن حدادپور: استاد مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف
دکتر سید حسین پورتاک دوست: استاد مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف
دکتر محمدرضا سلطانی: استاد مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف
دکتر کریم مظاهری: استاد مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف
دکتر محمود مانی: استاد مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دکتر محمدباقر منهاج: استاد مهندسی برق و کنترل - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دکتر بابک شکری: استاد فیزیک - دانشگاه شهید بهشتی
دکتر علیرضا جهانگیریان: دانشیار مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دکتر محمدرضا سلطانپور: دانشیار مهندسی برق و کنترل - دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
دکتر مهدی رمضانی­ زاده: دانشیار مهندسی مکانیک - دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
دکتر حسن عیسوند: دانشیار مهندسی هوافضا - دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

امکانات
دانشکده مهندسی هوافضا دارای کتابخانه، اتاق سمعی- بصری و سایت رایانه مجزا و کلیه کلاس­های دانشکده، مجهز به تخته هوشمند و ویدیو پروژکتور می­‌باشند. از ابتدای شروع به کار دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری به‌صورت یک دانشکده­ مستقل، کارگاه­ها و آزمایشگاه­ های مجهز و منحصر به فردی نیز برای آن مطابق با استانداردهای روز دنیا در نظر گرفته شد و در طول سی سال گذشته به‌روز رسانی شده است.

کارگاه­ها و آزمایشگاه­های این دانشکده عبارت‌اند از:
آزمایشگاه آيروديناميک
آزمایشگاه سیالات
آزمایشگاه سیستم­های دینامیکی
کارگاه ماشین ابزار
کارگاه بال و بدنه
کارگاه مدل­سازي
کارگاه پیش­برنده­ ها
کارگاه موتور جت
کارگاه سيستم­هاي آلات دقيق
آزمایشگاه هيدروليک و نيوماتيک
کارگاه سيستم­هاي هيدروليک هواپيما
آزمایشگاه مواد و عمليات حرارتي
آزمایشگاه خوردگی
آزمایشگاه تست­هاي غیر مخرب
کارگاه جوشکاري


آزمایشگاه آیرودینامیک
این آزمایشگاه مجهز به تونل باد فراصوت مدار باز و تونل باد زیر صوت مدار بسته می­ باشد.

 


آزمایشگاه تست­هاي غیر مخرب
این آزمایشگاه مجهز به میکروسکوپ الکترونی و تجهیزات تست­های غیر مخرب می­ باشد.


آزمایشگاه هيدروليک و نيوماتيک
این آزمایشگاه مجهز به کیت­های آموزشی هیدرولیک و نیوماتیک می­ باشد.


کارگاه پیش­ برنده­ ها
این کارگاه مجهز به تجهیزات آموزشی موتورهای جت و پیستونی می­ باشد.


کارگاه بال و بدنه

این کارگاه مجهز به تجهیزات آموزشی سازه­ های هوایی


کارگاه جوشکاري
این کارگاه مجهز به دستگاه­های جوش آرگون و برق می­ باشد.




پیوندها