مرکز تحصیلات تکمیلی
مرکز تحصیلات تکمیلی
تاریخچه
مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه هوایی شهید ستاری از سال 1379 با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دو رشته مهندسی هوافضا با گرایش "بررسی سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی"و مهندسی مخابرات با گرایش رمزو با هدف تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آجا و سایر سازمانهای وابسته به نیروهای مسلح کشور آغاز به کار نمود و از سال 1392 با جذب دانشجو در رشته-گرایشهای مهندسی هوافضا با گرایشهای "بررسی سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی"، "سازههای هوایی"و "آیرودینامیک"، رشته مهندسی برق با گرایشهای "مخابرات سیستم(رمز)"، "مخابرات میدان" و "جنگ الکترونیک" و رشته "آماد"در حال فعالیت میباشد.
آموزش
الف) رشتههای تحصیلی در حال اجرا
کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا- بررسی سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی
دوره کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا از دورههای آموزشی و پژوهشی آموزش عالی در این زمینه است و هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق که با نوآوری در زمینههای مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای نیروهای مسلح و صنایع هوایی کشور و گسترش مرزهای دانش در این حوزه مؤثر باشند.
با توجه به تجهیزات محور بودن نیروی هوایی، پیشگیری از سوانح و رویدادهای پروازی، دستیابی به جدیدترین یافتههای علمی، تحقیقاتی و فنآوری در زمینه بررسی و پیشگیری، تجزیه و تحلیل نظام مدیریت ایمنی در بخش هوانوردی، تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه ایمنی هوایی و تربیت مدیران بخشهای تخصصی گروههای بررسی سوانح هوایی، رشته کارشناسی ارشد بررسی سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی ایجاد شده است.
کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا- آیرودینامیک و سازههای هوایی
دوره کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا از مقاطع تحصیلی از دورههای آموزشی و پژوهشی آموزش عالی در این زمینه است و هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق که با نوآوری در زمینههای مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای نیروهای مسلح و صنایع هوایی کشور و گسترش مرزهای دانش در این حوزه مؤثر باشند. با توجه به تجهیزات محور بودن نیروی هوایی و عمر بالای خدمتی این تجهیزات، بهروز رسانی، ارتقاء و بهینهسازی آنها مستلزم کسب فناوریهای نوین در زمینه علوم هوافضا میباشد. این مهم با ایجاد کارشناسی ارشد تخصصی هوافضا مقدور میباشد. رشته کارشناسی ارشد هوافضا در گرایش آیرودینامیک با دیدگاه علوم و فناوریهای دفاعی در به عنوان رشتهای در راستای نظام تحقیق و توسعه فناوری دفاعی در چارچوب نقشهی جامع علمی دفاعی کشور در حوزه فناوری هوافضا در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری برای برآوردن نیازهای آموزشی، پژوهشی و عملیاتی آجا و نیروهای مسلح ایجاد میشود. با طی این دوره، مرز شکنی علم و تحقیقات در فناوری نانو مبتنی بر سیاستهای کلی آجا به کار خود ادامه خواهد داد.
کارشناسی ارشد مهندسی برق- مخابرات
دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش مخابرات از دورههای آموزشی و پژوهشی آموزش عالی در زمینه علم برق است و هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق که با نوآوری در زمینههای مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای نیروهای مسلح و صنایع کشور و گسترش مرزهای دانش در این حوزه مؤثر باشند.
با توجه به سطح فناوری تجهیزات ارتباطی و مخابراتی مورد استفاده در نهاجا و آجا، دستیابی به جدیدترین یافتههای علمی، تحقیقاتی و فنآوری در حوزه برق- مخابرات و کاربرد آنها، نوآوری در زمینه علمی و تحقیقی و کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش (رادار-تجهیزات ارتباطی و شبکههای مخابراتی و غیره)، احاطه یافتن بر علوم مهم در زمینهی مهندسی برق گرایش مخابرات به منظور رفع گلوگاههای فناوری محور تجهیزات و ایجاد بستر مناسب برای نوآوری و دستیابی به روشهای پیشرفته تحقیق از اهداف عمدهای این رشته میباشند.
کارشناسی ارشد برق – جنگ الکترونیک
در این دوره آموزش عالي ضمن ارائه علوم جنگ الکترونیک مورد نياز، با توجه به نقش و مسئوليتهاي آينده دانشآموختگان، مطالب تخصصي نيز منظور گرديده است تا بتواند پاسخگوي نيازهاي نیروهای مسلح و سایر سازمانهای مرتبط با آن در عرصههای مختلف جنگ الکترونیک اعم از طراحی و ساخت سامانههای پیشرفته جنگ الکترونیک، اقدامات ضد الکترونیک و پشتیبانی الکترونیکی، ایجاد ارتباط امن و مطمئن در زمان بحران، استفاده از سامانههای فریب در زمان حمله دشمن و غیره باشد و متخصصيني تربيت شوند كه ضمن دارا بودن قابليت علمي و كاربردي، توانایی لازم را جهت برآورده کردن انتظارات شغلي داشته باشند.
هدف از این رشته عبارتاند از: اين مجموعه يكي از دورههاي آموزش عالي است كه در آن ضمن ارائه مباني علوم مورد نیاز با توجه به نقش و مسئوليتهاي آينده دانشآموختگان، مطالب تخصصي نيز منظور گرديده است تا بتواند پاسخگوي نيازهاي ساختار جنگ الکترونیک نیروهای مسلح و سایر سازمانهای مرتبط آن باشد.
کارشناسی ارشد آماد
رشته تحصیلی کارشناسی ارشد آماد در حدود پانزده سال است که در دانشگاههای ایران تدریس میشود و اخیراً نیز با عنوان لجستیک و زنجیره تأمین با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.
کلمه آماد از مصدر آمادن است و یکی از معانی آن فراهمسازی تجهیزات و ساز برگ نظامی است. معنای اصطلاحی آماد، عبارت است از طرحریزی، برآورد، برنامهریزی، بودجهریزی، بودجهبندی، نظارت بر تأمین (خرید بهینه)، توزیع کالا و اقلام موردنیاز نیروهای مسلح از داخل و خارج کشور با استفاده از طرحها، روشها، دستورالعملها، آییننامهها و استانداردهای رایج تعریف شده است.
این رشته در گروه رشتههای علوم انسانی میباشد. البته رشته لجستیک و زنجیره تأمین که برای دانشجویان غیرنظامی در دانشگاههای کشور ارائه میگردد، جزء گروه فنی مهندسی میباشد.
ب) برنامههای آتی برای ایجاد و راهاندازی دورههای جدید
تشکیل جلسات کارگروه تخصصی در رشته-گرایشهای جدید مورد درخواست و شرکت در کمیتههای بررسی این رشتهها کماکان در حال پیگیری میباشد.
ردیف |
رشته |
گرایش |
1 |
مهندسی ترافیک هوایی |
مهندسی ترافیک هوایی |
2 |
مدیریت |
طرح و برنامه |
3 |
هوانوردی |
خلبان آزمایشگر |
قدرت هوایی |
||
4 |
هوافضا |
مهندسی نگهداری و تعمیر سامانههای هوایی |
5 |
الکترونیک |
مهندسی اویونیک |
6 |
فیزیک |
اپتیک و فتونیک |
پژوهش
راهاندازی کتابخانه تخصصی
راهاندازی کتابخانه تخصصی به منظور تسهیل بهرهگیری دانشجویان از کتب، پایاننامهها و سمینارهای دانش آموختگان دورههای قبلی
سایت رایانه
راهاندازی مرکز رایانه دانشکده به منظور تسهیل و بهرهمندی دانشجویان از رایانه و شبکه اینترنت دانشگاه.
برنامههای آتی و افق چشمانداز مرکز تحصیلات تکمیلی
ایجاد و راهاندازی آزمایشگاههای تحقیقاتی در حوزههای هوافضا، اویونیک و جنگ الکترونیک
ارتباط نزدیک با صنعت (بخشهای اجرایی نیرو) بهمنظور حل گلوگاههای فناورانه در قالب تحقیقات دانشجویی (پایاننامه و رساله)
انتشار فصلنامه علمی-پژوهشی در حوزههای ایمنی پرواز و صلاحیت پروازی، اویونیک و جنگ الکترونیک